Weeekeeenddd! Markets of Warwick Durban enzoo - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Nanneke Heide - WaarBenJij.nu Weeekeeenddd! Markets of Warwick Durban enzoo - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Nanneke Heide - WaarBenJij.nu

Weeekeeenddd! Markets of Warwick Durban enzoo

Door: Nanneke van der Heide

Blijf op de hoogte en volg Nanneke

13 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Amanzimtoti

Ik zal jullie ook nog even op de hoogte stellen van mijn belevenissen. Afgelopen zaterdag ben ik met Jip naar the Markets of Warwick in Durban geweest. Dit bestaat uit negen zeer gevarieerde markten. Van fruit&groentes, Zuid-Afrikaanse gewaden, lime ballen (kan zo even niet uitleggen wat de functie ervan was en waarom de vrouwen ze verkochten, maar er was een markt met alleen maar grote witte ballen), klere-herrie met muziek, lekker eten, sterke geuren, dieren skeletten en medicijnen potjes waar mensen in geloven dat ze daarmee de politie kunnen ontvluchten... We hebben ook nog een stuk wang van een koe gegeten. De mannen waren ondertussen ook gewoon die koeienkop aan het snijden, met ogen en al... Het smaakte wel lekker, maar het idee hoe het gemaakt was vond ik best ranzig... Wat ik het meest indrukwekkende vond was bij de markt van de lime ballen. De vrouwen die deze lime ballen verkochten woonden op de markt. Hun matrasje stond achter de kraam. Nul privacy, geen toilet in de buurt, geen douche. De markt was onder een viaduct. Als het regende was alles verwoest. Niet te geloven... Echt heel triest om te zien dat die vrouwen daar dag en nacht verblijven... Wat ze verkopen is hun enige inkomen, ze hebben geen keus...

Yvon had al eens eerder gesteld dat we blij moesten zijn dat ons wiegje in Nederland stond. Nadat we de markten waren over gelopen, realiseerde ik me dit heel goed. Ik kon me permitteren om souvernirs te kopen en een stuk brood van de markt te proeven, wat maar 2 rand (omgerekend ongeveer 0,13 cent) kostte. Niet best...

Voordat we naar de markt gingen heeft Jip een surfles genomen. Het was een zeer bijzondere ochtend. 5 uur ‚s ochtends stond ik een foto te maken van de volle maan en even later stonden we op het strand van Durban met een prachtige zonsopgang. Ik genoot van het koude zeewater waar ik doorheen liep en de frisse wind die door mijn haren waaide. Jip had struggels met de surfplank, maar had het zoals altijd ;) redelijk snel onder de knie. En natuurlijk was ze zo enthousiast dat ze ‘s middags nog een keer wilde. Het was een warme dag, rond de 30 graden, dus ik vond het absoluut geen straf om meer tijd op het strand door te brengen.

Na de markten hebben we een fietsje gehuurd, om vervolgens te crossen over de Boulevard, waar het dromde van de mensen. In de ochtend waren er alleen hardloopgroepjes en stelletjes die vroeg een wandeling gingen maken. Toen we er een paar uur later weer waren, moest je uitkijken waar je liep. Het strand was vol met families en spelende kids. Wat mij opviel is dat je in NL en bijvoorbeeld Griekenland op het strand veel parasols, tentjes en ligbedden ziet. Hier in Afrika zie je heel veel mensen op 1 plek. Als het vakantie is, gaat iedereen naar het strand en er zijn afgebakende stukken waar je mag zwemmen.

We hebben geluncht op de pier en Jip heeft daarna van een heeeeeleee knappe bruine kerel surfles gekregen. Ik had een prima baantje als fotograaf haha! Voor mij was het ook goed om even alleen te zijn en mijn gedachten op een rijtje te kunnen zetten. Het strand is echt mijn favoriete plek. Ik kan er tot rust komen en alles wat om mij heen gebeurt eventjes vergeten. Echt heerlijk!

Jip zag het niet zitten om met een bus of een taxi naar het centrum van Durban te gaan. Durban is in die zin ook niet een hele veilige stad en er is veel criminaliteit. We zijn dan ook veilig bij het Ushaka park gebleven. Ik had erg veel zin in cocktail, dus hebben we een bar opgezocht. Mmm! Toen we naar ‘huis’ gingen heb ik een wrap meegenomen en nog snel een mooie henna tekening op mijn hand laten schilderen. Top dagje zo!!


Zondag ben ik met een aantal kids en met Ros naar een farmer/dominee geweest. Hij hield een donderpreek, maar in zijn hart was het een goeie man. Ik schat dat hij ongeveer 65 jaar oud was en dat er zo’n 200 mensen aanwezig waren bij zijn dienst. Van te voren was het veel heppiekleppie, handen in de hoogte en zingen. Bijzonder om het verschil tussen Christenen te zien. Sowieso is onze kerk denk ik erg sober en gebeurt er tijdens onze kerkdienst niet veel geks. Met die gedachte zou ik dan ook graag nog een keer een kijkje nemen bij de Bethel Kerk in Drachten. Ik vind het namelijk wel fijn om wat meer te swingen in de kerk ;)

  • 13 Juli 2017 - 15:30

    Lidie:

    Lieve Nanneke,
    Wat een mooie belevenissen allemaal. En wat een ervaringen doe je daarop, fantastisch.
    Ik volg je en kijk uit naar jouw verhalen, ben gewoon trots op jou.
    Geniet, beleef en ervaar al het moois wat er op je pad komt
    Liefs lidie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Amanzimtoti

Mijn eerste reis

Een verre reis naar Afrika mét ook vrijwilligerswerk!

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2017

I am still lost in this world.

28 September 2017

Acclimatiseren in NL

28 September 2017

Vliegen

24 September 2017

Tweede keer hiken

24 September 2017

Naar huisss
Nanneke

Halllooootjesss!! Nann hierrooo! Op dit moment zit ik voor twaalf weken in Zuid-Afrika. 2 september vlieg ik naar Kenia om daar met een groep een rondreis te maken door verschillende landen in Afrika :) echt geweldig, vind ik tenminste nu al haha! Hierbij mijn avontuurlijke verhalen. Zodra ik weer Wifi heb, lanceer ik een nieuwe update! Leafs en een dikke túúút fan Nanneke

Actief sinds 12 Juni 2017
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 21545

Voorgaande reizen:

04 Juni 2017 - 25 September 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: