Zaterdag 10 juni en zondag 11 juni 2017 - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Nanneke Heide - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 juni en zondag 11 juni 2017 - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Nanneke Heide - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 juni en zondag 11 juni 2017

Door: Nanneke van der Heide

Blijf op de hoogte en volg Nanneke

12 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Amanzimtoti

Zaterdag 10 juni 2017 - Bobbi Bear

Roos (andere vrijwilligster) moesten vanochtend vroeg uit de veren. We hebben een ochtend geholpen bij de organisatie Bobbi Bear. Zij zetten zich in voor kinderen die misbruikt zijn, vooral op seksueel gebied. Ze worden gebeld wanneer er zich een nieuwe case voordoet. Ze gaan naar het kind, nemen het zo nodig mee uit de onveilige omgeving, brengen het naar het ziekenhuis als het kind medische zorg nodig heeft en soms vangen ze het kind op voor een korte periode. Ze zorgen ervoor dat er een rechtzaak komt en dat de verdachte achter de tralies komt te zitten. Ze doen alles tegen onrecht en heten dan ook niet voor niks Rough Aunties.

Hun strategie is dat het kind twee beren krijgt. Één beer mag het kind houden om heerlijk mee te knuffelen. Op de andere beer mag het kind zijn of haar verhaal uittekenen. Alle pijnpunten kan het kind erop zetten. Het kind hoeft op deze manier niet alles met woorden te beschrijven. Ik vind het echt een super strategie!

Elke zaterdagochtend komen kinderen bijeen die in het verleden hulp hebben gehad van Bobbi Bear. Er staat op dat grasveld een enorme boom, met zeer brede wortels. De kinderen kunnen eerst lekker ravotten, voetballen etc. Vervolgens gaan ze onder de boom zitten, gezamenlijk bidden en krijgt ieder kind een stuk of drie gesmeerde boterhammen. Eentje 'moeten' zelf opeten en de andere boterhammen nemen ze mee naar hun familie. Soms heeft Bobbi Bear ook speelgoed gedoneerd gekregen en delen ze dat uit aan de kinderen.

Ik heb na de ontmoeting een diepgaand gesprek gevoerd met één van de managers. Ze vertelde over haar jongste case. Negen maanden oud en toen al verkracht. Niet te geloven!!!